اهداف آموزش پرورش دوره ی متوسطه اول

اهداف آموزش پرورش دوره ی متوسطه اول

اهداف آموزش پرورش دوره ی متوسطه اول

اهداف دوره راهنمایی مصوب ششصد و چهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در راستای رسالت و مأموریت آموزش و پرورش و جهت دهی به رشد همه جانبه دانش آموزان بر پایه تعالیم و دستورات دین مبین اسلام، اهداف دوره راهنمایی تحصیلی به شرح زیر تعیین می شود. برنامه سالانه و تقویم اجرایی دوره ی اول دبیرستان

مدیران ، برنامه ریزان و همه افرادی که در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقشی بر عهده دارند، مکلفند در برنامه ریزی امور، سازماندهی فعالیتها و انجام وظایف مربوط به گونه ای اقدام نمایند که تا پایان دوره تحصیلی دستیابی دانش آموزان به اهداف تعیین شده ممکن باشد ( رعایت اصول ۲۱ و ۲۱ قانون اساسی برای اقلیت های دینی الزامی است)


اهداف اعتقادی آموزش پرورش دوره ی متوسطه اول :

  1. اصول دین را باور دارد و بر مبنای آن عمل می کند.
  2. خداوند را به دلیل ربوبیت شایسته اطاعت می داند.
  3. با انبیاء و ائمه معصومین (ع) آشنایی دارد و به مطالعه زندگی آنها علاقه نشان می دهد.
  4. با ولایت فقیه آشنایی دارد و رابطه آن را با امامت می داند.
  5. به رعایت تولی و تبری توجه دارد.
  6. با اولیاء دین، بزرگان و شخصیتهای اسلامی آشنایی دارد و به مطالعه زندگی آنها علاقه نشان می دهد.
  7. به قیامت و حساب در آن روز باور دارد و خود را در رابطه با اعمالش در نزد خداوند مسئول می داند .
  8. نماز را مهمترین راه ارتباط با خدا می داند و به خواندن نمازهای پنجگانه عادت کرده است.
  9. قرآن را صحیح قرائت می کند و با برخی از قصص آن آشناست.
  10. با تاریخ صدر اسلام آشنا است و به آن علاقه نشان می دهد.
  11. فروع دین را می داند. / می تواند از رساله علمیه خاص سنین خود استفاده کند.
  12. احکام تقلید را می داند و مرجعی برای خود انتخاب کرده است.
  13. احکام مربوط به محرم و نامحرم را رعایت می کند
  14. به انجام امر به معروف و نهی از منکر علاقه نشان می دهد.
  15. معنای جهاد و شهادت را می داند و به حضور در صحنه های دفاع از دین علاقه نشان می دهد.
  16. زمان ها و مکان های مقدس و مهم را می شناسد و به وظیفه خود در مقابل آنها عمل می کند.
  17. در مسجد با رغبت حضور می یابد و در برنامه های عبادی، فرهنگی و اجتماعی آن شرکت فعالانه دارد.

اهداف  اخلاقی آموزش پرورش دوره ی متوسطه اول :

  1.  راستگو، امانت دارد و راز نگهدار است.
  2. به ارزشهای اخلاقی علاقه نشان می دهد.
  3. به ارزشها و تواناییهای خود آگاه است و سعی در پرورش آنها دارد.
  4. دختری عفیف و با حیا و پسری شجاع و غیور است.
  5. اطاعت از والدین را وظیفه می داند.
  6. برای انجام کارهای خود شخصاً اقدام می کند و خود را از مشورت دیگران بی نیاز نمی داند.
  7. موفقیت دیگران را ارج می نهد و خود نیز برای رسیدن به موفقیت تلاش می کند.
  8. به دیگران کمک می کند و در رفع ضعفهای آنها می کوشد.
  9. از لباسهای مناسب اسلامی ایرانی استفاده می کند. / اوقات فراغت خود را با فعالیتهای مناسب پر می کند.
  10. وضع ظاهری خود را با توجه به موازین دینی و اجتماعی مرتب می کند. / توانایی عفو کردن دیگران در او بوجود آمده است.
  11. بادقت در اعمال خود نسبت به دیگران زمینه اشتباه و خطای آنها را در مورد خود از بین می برد.
  12. رعایت احترام دیگران را در صحبت با آنها لازم می داند و با جملات احترام آمیز سخن می گوید.
  13. کاری از دیگران خواستن را مگر در صورت ناچاری امری ناپسند می داند.
  14. به پیشرفت کشور خود و هموطنانش اهمیت می دهد و یکپارچگی ملی را با ارزش می داند.
  15. استفاده از تجربه بزرگترها را برای پیشرفت خود و دیگران لازم میداند .
  16. قبل از عمل فکر می کند.
  17. به انتقاد از خود و دیگران اهمیت می دهد.
  18. خوب را از بد تشخیص می دهد و گرایش به خوبی دارد.
  19. رفتاری متعادل دارد و سعی می کند بر احساسات خود تسلط یابد.
  20. به رعایت نظم و انضباط عادت کرده است.
  21. رعایت قانون را برای حفظ حقوق همه لازم می داند.

اهداف  علمی و آموزشی آموزش پرورش دوره ی متوسطه اول :

  1. نسبت به پدیده های علمی، محیطی و تجربی حساس است وارتباط آنها را درک می کند.
  2. اطلاعات لازم را در حوزه های علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی کسب کرده و به نقش علوم و کاربرد آنها در پیشرفت جامعه آگاه است.
  3. با زبان و ادب فارسی مأنوس است و در کاربرد مهارتهای زبانی و استفاده از متون ساده ادبی توانایی دارد.
  4. مهارت های پایه را در ریاضیات می داند و با نقش و کاربرد آن در زندگی و پیشرفت سایر علوم آشنا است.
  5. با زبان عربی برای فهم بهتر قرآن و احادیث و ادعیه و ادبیات فارسی تا حدودی آشنا است.
  6. با یک زبان خارجه در حد توانایی مکالمه ساده و روزمره آشنایی دارد.
  7. می تواند از رسانه های ارتباطی برای کسب اطلاعات استفاده کند.
  8. جامعه خود و مشاغل آن را تا حدی می شناسد و برای زندگی در جامعه مهارت کافی دارد.
  9. نسبت به کاربرد علم در بهبود روشهای انجام کار آگاه است.
  10. روحیه علمی، قدرت استدلال و تفکر انتقادی و خلاق دارد.
  11. نحوه یادگیری خود را می فهمد.
  12. شیوه صحیح مطالعه و تحقیق را می داند.
  13. به تفکر و مباحثه علاقه مند است و با روش تحقیق آشنایی عملی دارد.

اهداف  فرهنگی ، هنری :

  1. با استعدادهای خود آشنا است و سعی در پرورش آنها دارد.
  2. ابعاد زیبایی را در مخلوقات الهی توصیف می کند.
  3. از مشاهده و بررسی آثار هنری لذت می برد.
  4. با استعدادهای هنری خود آشنا است و سعی در پرورش آنها دارد.
  5. از تجارب و دستاوردهای فرهنگی دیگران استفاده می کند و از تقلید کورکورانه اجتناب می ورزد.
  6. با برخی از هنرهای اسلامی و ایرانی آشنا است. / به مطالعه متون ادبی و فرهنگی علاقه مند است.
  7. با فرهنگ و آداب و سنن مطلوب جامعه آشنا است و نسبت به آنها احساس تعهد می کند.
  8. آثار هنری و فرهنگی را با توجه به تأثیرات آنها در رشد انسان بررسی می کند.

اهداف  اجتماعی :

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.